9. februar 2007

Journalistikk på en fredag

På en tilfeldig valgt dag, for eksempel i dag, finner to tilfeldig valgte aviser, for eksempel VG og Dagbladet, det maktpåliggende å orientere sine lesere om:

-Anna Nicoles tragiske liv, og at skandaledronningen levde og døde som Marilyn

-at Hugh Hefner sørger

-at Alejandro Fuentes er håpløs med jenter

-at Mia godkjente nakenbilder

-ellevill hasjkrangel på TV

-at Kenneth Sivertsen ble bestukket for å blotte hjerneskaden

-at pupper i trafikken er bra

Redaksjonene rister indignert, nesten litt Mr. Bean-aktig, på sine progressive og kulturradikale hoder, mens klamme journalistpekefingre synkront tar bølgen, harmdirrende mot Se & Hørs manglende anstendighet.

Naturlig nok må de mer uvesentlige sakene vike. De profesjonelle og journalistutdannede nyhetsdeskene må prioritere, og ivareta de store linjene.

Som representant for den mer frynsete, anonyme og useriøse delen av medieverdenen tar jeg derfor ansvar for å formidle et par av de mer marginale nyhetssakene:

7 kommentarer:

VamPus sa...

Pupper i trafikken? *klikke fort inn på VG og Blabla*

Sukk. Egentlig burde alle som klikker seg inn på slike nyheter få et virus som sendte en mail til alle kontakter i adresseboka med "Jeg er en idiot og leser denne typen nyheter"...

Anonym sa...

Vi får stort sett det vi ber om. *sukk*

alliene sa...

God idé, Vampus! Må jo være et glimrende forretningskonsept... eller?

Ikke vanskelig for meg å boikotte disse nettavisene i hvert fall.

Esquil sa...

hehe

tommel opp!

Rockette sa...

Tusen takk. Jeg trodde et øyeblikk at det var fred på jorden. Om vi måtte ofre puppemodeller og idolsmørsangeres dametekke på alteret, tenkte jeg det var en grei deal

Gro sa...

Det verste er at disse avisene selger!! (Gro må stolt fortelle at hun ikke har kjøpt et dagbla' eller VG på leeeeenge)

Men jeg klikker meg faktisk innom nettutgaven til Dagbladet daglig, det er en gammel (u)vane som jeg egentlig burde slutte med.

Rigmor sa...

Og paa denne kanten av av Europa er det ikke bedre! I gaar var det "oj det er valentines day, dette kan du kjoepe her... " og i dag toer jeg ikke lese aviser for jeg er for redd for at det kun skal vaere reportasje om gaarsdagen.