11. mars 2007

Dødelig våpen

Iskwew raljerer treffende over Luftfartstilsynets EU-liste som, i følge lufthavnsjefen ved Haugesund Lufthavn, slår fast at det ikke er ulovlig å ha med seg kniv om bord i fly, såfremt bladlengden er under 6 centimeter og kniven ikke skal brukes til terrorformål.

Jeg skal ikke tvære ut Iskwews glimrende kommentar (les den heller hos henne).

Men historien fikk meg til å tenke på en samtale jeg hadde med en amerikaner for et par år siden. Vi snakket om 11. september, og om den kollektive paranoiaen som fikk sette sitt preg på det amerikanske samfunnet etter at støvet fra tvillingtårnene hadde lagt seg som et mistenksomhetens slør i øynene på lamslåtte borgere.

Min amerikanske venn fortalte om en episode i sikkerhetskontrollen på Reagan National Airport ved Washington DC, noen måneder etter angrepet.

Amerikaneren tilhører en av de få yrkesgruppene i USA som har bæretillatelse for tjenestevåpen ombord i amerikanske innenlandsfly. Rutinemessig blir de nødvendige skjemaer fylt ut, tjenestebevis og bæretillatelse inspiseres og godkjennes, før han blir geleidet gjennom scanneren. Det piper. I håndbagasjen finner vekteren en liten Swiss Army Knife. Lommekniven beslaglegges. Av erfaring vet han at det vil være nytteløst å forsøke å appellere til vekterens sunne fornuft, så han trekker på skuldrene og går.

Få minutter senere entrer han flyet. Uten lommekniv i håndbagasjen.

I futteralet under jakken henger en 9 mm Sig-Sauer. Helt lovlig.

11 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA! Det var vel andre regler på kniver der på den tiden. Og han hadde jo bevis for at han ikke ville bruke pistolen til terror. Men, kniven, den kunne han jo brukt til terror. Så den var det nok best å beslaglegge.

Rambukk sa...

Ja, ikke sant? Men på den annen side, skulle han ha funnet på å gjennomføre en selvmordsaksjon, ville nok både bæretillatelsen og tjenestebeviset ha røket...

Hjorthen sa...

Det snodig er jo at min kjære Flopsy ble stoppet på flyplassen i Høljebyen med en helt vanlig smørekniv i sekken.

Kjevla derimot, den sa de ingenting om...

Rambukk sa...

Jeg mener å ha hørt at kun profesjonelle lefsebakere kan innvilges bæretillatelse for kjevle.

Anonym sa...

Hvorfor reiste Flopsy med kjevle i håndbagasjen, Hjorthen??

*nysgjerrig*

radiohode sa...

Jeg hørte om en som slapp gjennom kontrollen med en anselig mengde gelé. Men jeg lurer på om det bare er en vandrehistorie.

Hjorthen sa...

Vel, skal man være ærlig så var det med kjevla bare noe jeg slang på for egen regning. Men hun hadde nok fått lov til å ta den med i sekken?

Smørekniven derimot, den ble for sterk kost. Mulig den var over seks centimeter lang altså?

Nemo sa...

Jeg håper ikke seks centimeters grensen blir utvidet til å gjelde andre...ting og tang...

På den annen side så kan jo ofte enkelte typer kontroller kalles terrorisme i seg selv, og kanskje slikt som sådan burde forbys?

Ihvertfall bør fly i seg selv forbys om de skal brukes til terrorformål. Eller eventuellt bør en kunne forvente at ihvertfall PAPIRARBEIDET er i orden på forhånd.

Og sendt inn i tre eksemplarer - minst!

Rambukk sa...

radiohode, jeg tror kanskje det var Gamsten på vei til landslagssamling. Selv etter full kroppsvisitasjon, ulte det i gelédetektoren...

Hjorthen, det kan vel tenkes at problemene med smørekniven skyldtes manglende forsikring om ikke å bruke den til terrorformål, f.eks. bistand til smøring av terroristenes matpakker e.l.

Helge, du har et poeng. Det er et tankekors at piloter må gjennom sikkerhetskontrollen. Med spakene til en 737 i hendene er det faktisk bare sekunder mellom sikkerhet og katastrofe.

alliene sa...

Fint. Helt utrolig bra.

Sikkerhetskontrollen har jeg ingen lit til etter at en av mine kompiser (post 9/11) kom seg ut av Norge, inn i Tyrkia, ut av Tyrkia og inn i Norge igjen med en sammenleggbar tur-øks i håndbaggasjen. Uvitende om dette selv, da han bare hadde brukt tursekken sin uten å gå gjennom sidelommen først. Han ble imidlertid temmelig blek om nebbet ved tanken på hva som kunne skjedd hvis han ble holdt tilbake i Tyrkia på bakgrunn av dette...

Rambukk sa...

Alliene, mye taler for at kompisen din ville stått overfor et diplomatisk forklaringsproblem, ja!