6. mars 2007

Spill og galskap

Jeg møter "Anne" utenfor Politihuset. Hun er tydelig preget av siste døgns hendelser. Natten på glattcelle har vært en ny og skremmende erfaring. Hun drar hånden gjennom håret. Håndleddene er fortsatt ømme etter harde håndjern.

"Anne" forteller at hun fortsatt er skjelven etter gårsdagens razzia. Sjokket da ti uniformerte politifolk stormet pauserommet kommer hun aldri til å glemme.

"Anne" har vært på kjøret i flere år. Gradvis har kriminaliteten blitt en naturlig del av miljøet rundt henne, hver eneste fredag ettermiddag.

Men "Anne" har lært. Nå vil hun gjøre det hun kan for å komme på rett kjøl igjen.

Hun ser alvorlig og bestemt på meg. Hun virker oppriktig når hun sier at hun aldri mer vil lefle med vinlotterimiljøet.

-straight flushing...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hi hi! Da jeg jobba i barnehage kalte vi det "kake"-lotteri...

radiohode sa...

Jeg har til og med hørt om dem som har tippekonkurranser under ski-vm og sånn. Hardcore kriminelle!

Rambukk sa...

Røverdatter, jeg er glad du klarte å komme deg ut av miljøet.

Radiohode, det har jeg også hørt om, i utlandet. Det er vel bare et tidsspørsmål før vi har det her også.

VamPus sa...

Vinlotteri. Forbudt i henhold til alkoholloven. Forbrytere! Vandaler! Bur dem inne!

Seriøst. Vinlotteri er faktisk ikke lov i Norge.

Rambukk sa...

Nei, det er ikke det. Dette er en aktivitet som i verste fall, for de som har vinnerlykke, kan føre raka vegen til alkoholisme, oppløste familier, tårer og tenners gnissel. Dessuten er vinlotteri et yndet skalkeskjul for hvitvasking av penger, omsetning av narkotika og illegal våpenhandel.

Anonym sa...

Hehe... også vinlotteri da.. alkohol som smaker så VONDT!

Men artikkelen... 20 politimenn for å arrestere 32 stk som brukte max 600 kr på en pokerkveld?

Jøsses.. storvokste pokerspillere da eller?

Rambukk sa...

Pokerspillere er ikke til å spøke med.

I rettferdighetens navn: Politiet visste neppe hva som ventet dem før de rykket inn. Det kan, for alt jeg vet, godt tenkes at de hadde berettiget mistanke om forhold som rettferdiggjorde aksjonsformen. Men basert på det som har kommet frem i media, virker det likevel litt voldsomt.

Anonym sa...

Hehe.. jo det virker litt som å skyte på spurv med kanon akkurat det der tilfellet.

Men du har likevel et poeng. Kriminalitet i Norge er ikke så "uskyldig" som det var.. så jeg har en viss forståelse for at de forbereder seg på det verste

Anonym sa...

Hahaha, dette var dagens! Og "Anne"s situasjon er glimrende beskrevet!

Er vinlotteri virkelig ulovlig i Norge? Dette setter et nytt lys på en bloggpost jeg har hatt i bakhodet en stund.. *ute og drive research litt til først*

Rambukk sa...

Takk! Hush, ut på research, Tiqui!

Anonym sa...

Det verste med det er faktisk

at

jeg aldri

VINNER!

Snakk om hekta!